Niekiedy prawdziwi melomani mają duży problem do rozwiązania czy postawić na system stereo i cieszyć się dobrym brzmieniem każdej nuty czy wybrać dźwięk przestrzenny, który zapewni nam niesamowite wrażenia w seansach filmowych. Oba światy trudno połączyć, ale na szczęście istnieją takie możliwości jak Pre Out i By Pass.
Połączenie tych dwóch światów od zawsze przysparza wiele trudności, a niekiedy w sytuacjach, gdzie liczy się każde wybrzmienie i detal dźwięku, uzyskanie pożądanego efektu może być niemożliwe.
Zacznijmy od prostszych przypadków, gdzie ambicje odsłuchowe nabywcy przekraczają możliwości soniczne średniej klasy amplitunera do kina domowego, ale jednocześnie oglądanie filmów w wydaniu wielokanałowym jest na tyle istotne, że sam system stereo nie wyczerpuje potrzeb klienta. W takim przypadku wsparcie będą stanowiły wyjścia PRE OUT z amplitunera i wejścia BY PASS we wzmacniaczu stereo.
W amplitunerze kina domowego Onkyo TX-NR696 znajdują się dwa wyjścia PRE OUT pod kolumny frontowe.
Najprościej tłumacząc amplituner podczas pracy całego zestawu kina kontroluje pracę zewnętrznego wzmacniacza stereo, tak by cały system grał spójnie i równo, ale waty płynące do kolumn pochodzą ze wzmacniacza stereo, który jest bardziej wydajny i z założenia brzmi lepiej niż końcówki mocy upakowane w amplitunerze kinowym. Natomiast gdy przyjdzie moment na odsłuch stereo, nawet nie włączamy amplitunera, korzystamy z osobno zbudowanego toru audio, który jest podłączony do wzmacniacza. Przez tor audio rozumiemy urządzenia będące źródłem dźwięku jak gramofon, odtwarzacz strumieniowy lub CD.
Przede wszystkim wygodę i satysfakcję z dobrego dźwięku w odsłuchu muzyki i kina, ale najistotniejsza jest dowolność konfiguracji zestawu stereo, który w takim przypadku jest zintegrowany z kinem, ale żyje swoim własnym audiofilskim trybem.
Wspomniałem o sytuacji, która niemal wyklucza koegzystencję kina i stereo. Też z taką sytuacją miewamy do czynienia. Powodem było przystosowanie akustyki pomieszczenia pod projekcje kinowe, ale niekoniecznie pod odsłuch muzyki. W takim przypadku mamy dwa rozwiązania.
Pierwszym jest zbudowanie osobnego pomieszczenia do stereo i osobnego do kina – każdemu życzymy takich możliwości.
Drugim jest przekonfigurowanie akustyki pomieszczenia. Nieco upraszczając można stwierdzić, że kino w pomieszczeniu do odsłuchu muzyki zabrzmi, jak należy, ale stereo w pomieszczeniu, w którym kino brzmi bardzo dobrze zagra poniżej poziomu naszych oczekiwań.
Jednak, jeśli nadal nie chcemy wybierać, które dziecko bardziej kochamy rozwiązaniem są mobilne ustroje akustyczne, które w szybki i przy odrobinie wprawy prosty sposób zmienią charakterystykę akustyczną pomieszczenia. Jakie ustroje dobrać pod jakie wymagania odsłuchowe to historia na osobny artykuł, który na pewno kiedyś się u nas pojawi.