Kino domowe i dobre stereo, czyli Pre Out + By Pass

 

Niekiedy prawdziwi melomani mają duży problem do rozwiązania czy postawić na system stereo i cieszyć się dobrym brzmieniem każdej nuty czy wybrać dźwięk przestrzenny, który zapewni nam niesamowite wrażenia w seansach filmowych. Oba światy trudno połączyć, ale na szczęście istnieją takie możliwości jak Pre Out i By Pass. 

System stereo i kino domowe - jak stworzyć wspólny ekosystem? 

Połączenie tych dwóch światów od zawsze przysparza wiele trudności, a niekiedy w sytuacjach, gdzie liczy się każde wybrzmienie i detal dźwięku, uzyskanie pożądanego efektu może być niemożliwe.

Zacznijmy od prostszych przypadków, gdzie ambicje odsłuchowe nabywcy przekraczają możliwości soniczne średniej klasy amplitunera do kina domowego, ale jednocześnie oglądanie filmów w wydaniu wielokanałowym jest na tyle istotne, że sam system stereo nie wyczerpuje potrzeb klienta. W takim przypadku wsparcie będą stanowiły wyjścia PRE OUT z amplitunera i wejścia BY PASS we wzmacniaczu stereo. 

 

 

W amplitunerze kina domowego Onkyo TX-NR696 znajdują się dwa wyjścia PRE OUT pod kolumny frontowe.

 

Jak działa połączenie PRE OUT i BY PASS?

Najprościej tłumacząc amplituner podczas pracy całego zestawu kina kontroluje pracę zewnętrznego wzmacniacza stereo, tak by cały system grał spójnie i równo, ale waty płynące do kolumn pochodzą ze wzmacniacza stereo, który jest bardziej wydajny i z założenia brzmi lepiej niż końcówki mocy upakowane w amplitunerze kinowym. Natomiast gdy przyjdzie moment na odsłuch stereo, nawet nie włączamy amplitunera, korzystamy z osobno zbudowanego toru audio, który jest podłączony do wzmacniacza. Przez tor audio rozumiemy urządzenia będące źródłem dźwięku jak gramofon, odtwarzacz strumieniowy lub CD.

Możliwości i ograniczenia PRE OUT i BY PASS.

Przede wszystkim wygodę i satysfakcję z dobrego dźwięku w odsłuchu muzyki i kina, ale najistotniejsza jest dowolność konfiguracji zestawu stereo, który w takim przypadku jest zintegrowany z kinem, ale żyje swoim własnym audiofilskim trybem.

Wspomniałem o sytuacji, która niemal wyklucza koegzystencję kina i stereo. Też z taką sytuacją miewamy do czynienia. Powodem było przystosowanie akustyki pomieszczenia pod projekcje kinowe, ale niekoniecznie pod odsłuch muzyki. W takim przypadku mamy dwa rozwiązania.

Pierwszym jest zbudowanie osobnego pomieszczenia do stereo i osobnego do kina – każdemu życzymy takich możliwości.

Drugim jest przekonfigurowanie akustyki pomieszczenia. Nieco upraszczając można stwierdzić, że kino w pomieszczeniu do odsłuchu muzyki zabrzmi, jak należy, ale stereo w pomieszczeniu, w którym kino brzmi bardzo dobrze zagra poniżej poziomu naszych oczekiwań.

Jednak, jeśli nadal nie chcemy wybierać, które dziecko bardziej kochamy rozwiązaniem są mobilne ustroje akustyczne, które w szybki i przy odrobinie wprawy prosty sposób zmienią charakterystykę akustyczną pomieszczenia. Jakie ustroje dobrać pod jakie wymagania odsłuchowe to historia na osobny artykuł, który na pewno kiedyś się u nas pojawi.

Polecane produkty

Arcam SA30

Arcam SA30

Wzmacniacz stereofoniczny Arcam SA30.

Polecane artykuły

Wybieramy kino do salonu cz. 1

Wybieramy kino do salonu cz. 1

23-09-2022
Coraz częściej spotykamy się z zagadnieniem wyboru i instalacji zestawu kina domowego w salonie. Jedno jest pewne, zanim zaczniesz zastanawiać się nad wyborem kolumn czy amplitunera należy stworzyć projekt, który pozwoli wyciągnąć maksymalne możliwości z twojego sprzętu audio. 
Dlaczego nie soundbar?

Dlaczego nie soundbar?

22-09-2022
Wprowadzasz się do własnego lokum, kupujesz telewizor i zasiadasz na nowej kanapie do filmu. Brzmi fantastycznie, ale po włączeniu filmu nagle okazuje się, że twój telewizor nie zastąpi projekcji w kinie. I to jest ten moment, kiedy zastanawiamy się nad zakupem sprzętu audio. Pierwsza...